سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابهر شهر خانه های سفید

صفحه خانگی پارسی یار درباره

عنوان مناسب نیافتم

در هیاهوی نزدیکی به سال جدید و تب و تاب خانه تکانی و خرید نوروز وقتی از معابر شهر عبور میکنیم چند سالی هست که یک صدای آشنا را می شود از هر کجا شنید

جیک جیک جوجه رنگی های کوچک و بیگناهی که مثل یه جعبه مداد رنگی خوش رنگ در کوچه و بازار دیده میشوند و در جعبه های مقوای فشرده در هم منتظر سرنوشت خود هستن

کودکی با چشمانی که از شادی برق میزند با هیجان به سمت خانه میدود ودر دستش پلاستیک کوچکی دارد که جوجه ها ی کوچک در کنار هم یا بهتر بگویم مچاله در هم همراه با حرکت کودک تاب میخورند

مادری که برای خوشحالی کودکش ، جوجه رنگی کوچکی را خریده است و برای راحتی حرکت خود این موجودات کوچک را در کیف خریدش قرار میدهد

یا...

سر نوشت خیلی از این جوجه ها ...

خودتان بهتر میدانید

 

نمیدانم ماهی قرمز(گلدفیش) از 2500 سال قبل مهمان 7 سین های زیبای ما بوده یا از 100 سال پیش و سوغات چین است؟

فقط دلم میسوزد برای ماهی هایی که اگه درست نگه داری شوند  طول عمر  10 تا 20 ساله برایشان غیر معمول نیست.

اما چه مظلومانه می میرند

 

من مخالف خرید ماهی قرمز نیستم و خاطرات شیرین زیادی از خرید ماهی عید نوروز در گذشته داشتم که نهایتا" با مرگ ماهی بیچاره به خاطره تلخ تبدیل شده است

اما خواهشا یادمان باشد:

حیوانات آفریده‌های خداوند هستند و برای لذت لحظه‌ای ما نباید قربانی شوند.

 

اگه ماهی قرمز عید نوروز میخرید لطفا" به نکات زیر توجه کنن:

 

1.هنگام خرید ماهی حتما" دقت کنین ماهی انتخابیتون عاری از هر گونه قارچ زدگی یا بیماری شایع گلدفیشها که دم خوره است باشه! ماهی سالم دارای باله هایی صاف ،دمی کشیده و پولکهای کامل و براقه!

 

2.درست است گلدفیشها میتوانند در شرایط سخت و محیطهای کوچک مدتی را زنده بموانن ولی این دلیل نمیشوود شما انها را در هر ظرف نامناسبی نگهدارید حدالامکان ماهی را در تنگی نگه دارید که که حداقل گنجایش 3 لیتر آب داشته باشد! ته تنگ هم میتونین از سنگ ریزه یا ماسه آکواریوم استفاده کنید چون ماهی ها به پمپاژ بستر علاقه زیادی دارن و واسه سرگرمی آنها خوبه!

 

3.بعضی از آدما به علت نادانی مفرط به ماهی ها غذا نمیدهند و فکر میکنند ماهی بیچاره نیازی به غذا خوردن ندارند! بعضی ها هم اونقدر به ماهی ها غذا میدند که آب ماهی رو مسموم میکنند فکر میکنند هر چقدر غذا بیشتر بدهند بهتر است ، بیشتر حال میکنند و ماهیها رو در نهایت با میکشند! شما بهتره از غذاهای حاضری و بسته بندی شده ی مخصوص ماهی موجود در بازار استفاده کنید که مناسب است! برای تغذیه ماهی ها دو یا سه نوبت رو در ساعات معینی مشخص کنیند تا ماهیها به آن ساعتها عادت کنند! پس هر موقع که عشقتان کشید به ماهی غذا ندهید!

4.تعویض آب ماهی ها از نکات کلیدی نگهداری گلدفیشهاست! با جمع شدن فضولات و پس مانده غذایی ماهیها اولا" غلظت مواد مضر درآب افزایش پیدا میکند که باعث مسمومیت ماهیها میشود! دوما"محیط برای تکثیر سریع باکتریهای بیماری زا مهیا میشود که در نهایت باعث بیماری و مرگ ماهیهاتون میشه! پس در تعویض به موقع آب تنگ سهل انگاری نکنید به خصوص اگه تنگتان کوچک باشد!

5.از تماس دستتان با ماهی ها اجتناب کنید چون با این کار شما میتونید حامل باکتری یا میکروبی بیماری زا به ماهی ها باشید یا برعکس!بهتره برای گرفتن و انتقال ماهی ها از تور دستی آکواریوم در سایز مناسب استفاده کنید!

6.از قرار دادن تنگ ماهی ها در نقاط تاریک یا معرض تابش مستقیم نور خورشید خوداری کنید! سعی کنین ماهیها رو در مقابل شوکهای ناگهانی یا ارتعاشی محیطی محافظت کنید، یادتان باشه نه تنها ماهی ها بلکه اکثر موجودات مثل ما انسانها حس دارند و اتفاقات پیرامون و شرایط محیطیشان را کاملا" احساس میکنند!

7.بعد از تموم شدن مراسم و ایام عید نوروز حدالامکان ماهیها را به ظروف بزرگتر یا آکواریوم ویا حوض حیاطتان انتقال بدید،دوستان توجه داشته باشید که هرگز ماهیها را در محیطهای طبیعی مثل رودخانه ها ،تالاب ها،یاسدها رها نکنید!

به دو دلیل اول به خاطر احتمال انتقال عوامل بیماریزا و انگلهای شایع این ماهیها به محیط طبیعی و ماهی های بومی ساکن در آن منطقه!

دوم اینکه عموما" چون این ماهی ها قدرت سازگاری بالایی دارند سریع در این محیطها رشد کرده و شروع به تکثیر میکنند که متاسفانه اسپرم نر این ماهیها در غشای تخم سایر ماهی ها نفوذ میکند و باعث اختلال ژنتیکی و یا تخریب تخم گونه های با ارزش بومی ان منطقه میشوند!!!

پس خواهشا" اگه دیدید کسی از روی نا آگاهی دارد اینکار را میکند نسبت به پیامد مخرب و زیانبار عملش آگاهش کنید تا منصرف شود!