سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابهر شهر خانه های سفید

صفحه خانگی پارسی یار درباره

تپه های تاریخی شهرستان ابهر

 تپه های تاریخی شهرستان ابهر

تپه تاریخی قلعه تپه  ابهر

تپه نور ابهر

تپه صایین قلعه ابهر

منجیق تپه ابهر

تپه یونجه‌زار ابهر

مراد تپه ابهر

تپه دیزج آباد ابهر

تپه های پیوسته ابهر

تپه تاریخی سنبل آباد ابهر

تپه های سعید آباد ابهر

علمدار تپه ابهر

و دیگر تپه های باستانی ابهر

تپه تاریخی قلعه تپه  ابهر
محوطه تاریخی تپه قلعه در روستای قلعه در3 کیلومتری شمال باختری سلطانیه، در قسمت جنوب باختری چمن سلطانیه، به ابعاد 140×70 متر و به ارتفاع 15 متر قرار گرفته است. این تپه از نظر آثار باستانی بسیار غنی بوده و براساس مطالعات انجام شده روی سه لایه‌ از این تپه، نتایج خوبی به دست آمده است. در لایه های زیرین قلعه تپه، سفال‌ هایی با نقش داغدار دیده شده که به وفور در لایه‌های پایین و اطراف تپه پراکنده شده‌ و انتساب نخستین لایه تمدنی آن را به اواخر هزاره دوم قبل از میلاد تایید مى کنند. فراوانی ظروف معروف سلطان آبادی و سفال‌های مشخصه سلطانیه با لعاب فیروزه‌ای و نقش مشکى در لایه دوم، تعلق آن را به دوران ایلخانی قطعی کرده است. لایه سوم تپه قلعه نیز به بقایای قصر معروف فتحعلی شاه قاجار تعلق دارد. پژوهشگران و باستانشناسان، تپه قلعه سلطانیه را بقایای قصر
سوگلی فتحعلی شاه قاجار می دانند.
تپه نور ابهر
تپه تاریخی
نور که قدمت آن به هزاره اول و دوم قبل از میلاد می رسد، در قسمت جنوبی چمن سلطانیه به ابعاد 150×150 و به ارتفاع 17 متر قرار گرفته است. این تپه در انتهای محله دارالشفاء واقع شده و در حفاری‌های انجام گرفته، دو دوره ساختمانی مشخص، را نشان می دهد. یکی از این دوران اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم پیش از میلاد و دیگری دوره ایلخانی است. پلان و عناصر معماری به دست آمده از لایه های بالایی تراین تپه، انتساب آن را به دوره ایلخانی محرز می کند. لایه نخستین این محوطه تاریخی با توجه به پراکندگی سفال‌های خاکستری تیره و مطالعه یک قبرستان پیش از تاریخ که در یک کیلومتری آن واقع شده است، تمدن ساکنان این تپه را در ردیف تمدن‌های اواخر هزاره اول و اوایل هزاره دوم قبل از میلاد قرار مى‌دهد.

تپه صایین قلعه ابهر
تپه تاریخی صایین قلعه، به هزاره اول پیش از میلاد تعلق دارد با وسعت 40×60 و ارتفاع 4 متر، در داخل محوطه امام ‌زاده یحیی (ع) قرار گرفته است. گمانه های موجود حاکی از این است که وسعت این تپه تاریخی بیش تر از تپه امروزی بوده است. قبرهای موجود در محوطه از زیست انسان ها در این تپه و در سه دوره مشخص در این تپه حکایت دارد. آثار کشف شده از این تپه بر استقرار انسان ها در هزاره اول قبل از میلاد، قرن هشتم هجری قمری و آثار مربوط به دوره های جدید تر اسلامی گواهی می دهند.
منجیق تپه
ابهر
منجیق تپه در روستای نیماور قرار گرفته و قدمت آن به هزاره اول
قبل از میلاد می رسد.
تپه یونجه‌زار ابهر

محوطه تاریخی تپه یونجه زار به هزاره دوم پیش از میلاد نسبت داده می شود. این تپه در نزدیکی روستای دهجلال و به فاصله 7 کیلومتری جنوب سلطانیه در سمت چپ جاده سلطانیه - خدابنده قرار گرفته است.
مراد تپه ابهر
مراد تپه در روستای یوسف آباد از
توابع شهرستان ابهر قرار گرفته است و پیشینه آن به قرون ششم و هفتم هجری قمری مربوط می رسد. این تپه توسط سازمان ملی میراث فرهنگی و با شماره 1132 به ثبت تاریخی رسیده است.
تپه دیزج آباد ابهر
تپه دیزج آباد که به هزاره دوم
پیش از میلاد نسبت داده می شود در نزدیکی روستای دیزج آباد و به فاصله 10 کیلومتری باختر سلطانیه در سمت راست جاده ترانزیتی زنجان - تهران واقع شده است. ظروف مختلف به دست آمده از این منطقه سفال‌های نخودی و خاکستری رنگ، ظروف با لبه‌های صاف، لوله‌های بلند و کاسه‌های دسته ‌دار که مورد مطالعه پژوهشگران قرار گرفته اند، نسبت این محوطه را با هزاره دوم قبل از میلاد ثابت می کنند.
تپه های پیوسته
ابهر
تپه های پیوسته دو تپه بزرگ و کوچک هستند که در فاصله 150 متری از یکدیگر در چمن سلطانیه و به فاصله 3 کیلومتری شمال باختری گنبد سلطانیه در طرف راست جاده ترانزیتی زنجان - تهران قرار گرفته اند و درحد فاصل آن ها آثار سطحی به وضوح قابل تشخیص است. تپه بزرگ تر دارای ابعاد 100×100 متر و ارتفاع 4 متر و تپه کوچک تر دارای ابعاد 57 × 62 متر و ارتفاع 5/1 متر واقع شده است. آثار به دست آمده از این تپه ها بر وجود تمدنی ناشناخته در منطقه گواهی می دهند.
تپه تاریخی
سنبل آباد ابهر
در فاصله 7 کیلومتری شمال باختری گنبد سلطانیه و در
روستای سنبل آباد در داخل چمن سلطانیه، تپه ای به وسعت 75×60 و ارتفاع 8 متر قرار گرفته است که مطالعه و مقایسه سفال‌های پراکنده آن قدمت تپه را تا اوایل قرن های اولیه میلادی و دوران تیموریان نشان می‌دهد. به عبارت دیگر در این تپه تمدنی حدوداً 800 ساله قابل تعقیب و شناسایی است.
تپه های سعید آباد
ابهر
تپه های سعید آباد (کرسف) در جنوب باختری سلطانیه واقع شده و
دارای ارزش های باستان شناسی هستند.
علمدار تپه
ابهر
علمدار تپه، تپه کوچکی است که در قسمت شمال باختری امام زاده
زیدالکبیر ابهر قرار گرفته و مردم محلی اعتقادات خاصی نسبت به آن دارند و آن را مقدس می دانند. گفته می شود که مردم محلی هنگام دچار شدن به تب و لرز مدتی بر روی این تپه می خوابند و عقیده دارند که تب آن ها قطع خواهد شد و بهبودی حاصل خواهند کرد 

 دیگر تپه های باستانی ابهر
به لحاظ قدمت تاریخی منطقه
سلطانیه و ابهر، در روستاهای اطراف این مناطق، تپه های تاریخی زیادی قرار دارند که برخی از آن ها عبارتند از: تپراق تپه در روستای نصیر آباد، گل تپه در روستای سنبل آباد، تپه سرو جهان در روستای سرو جهان و تپه قلعه باشی در روستای الگزیر. تپه های دیگری نیز در منطقه وجود دارند که هنوز شناسایی و نام گذاری نشده اند.