سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ابهر شهر خانه های سفید

صفحه خانگی پارسی یار درباره

کشف سی شیء سه هزار ساله در ابهر همراه با عکس برخی از اشیا

مدیر اداره‌ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ابهر در استان زنجان از کشف30قطعه شیء بسیار نفیس متعلق به هزاره‌ی اول پیش از میلاد از خانه‌ی در ابهرخبر داد.

داوود آبیان در گفت‌وگو با خبرنگار بخش میراث فرهنگی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این‌باره توضیح داد: چند روز پیش، مأموران نیروی انتظامی شهرستان ابهر هنگام انجام مأموریت در خانه‌ی فردی،سی قطعه شیء تاریخی باارزش را شناسایی کردند. پس از بررسی کارشناسی این اشیا مشخص شد که آن‌ها یک گنجینه‌ی کاملا سالم و متعلق به دوره‌ای هستند که در استان زنجان از آن اطلاعات زیادی نداشتیم.

 این باستان‌شناس درباره‌ی اشیای کشف‌شده گفت: این اشیا شامل ظرف‌های متنوع سفالی در اندازه‌های متفاوت‌اند که هیچ‌کدام شبیه یکدیگر نیستند و نقوش ریز مینیاتوری در بخش‌های متفاوت آن‌ها وجود دارد.

 او با اشاره به این‌که این ظرف‌ها آیینی‌اند، بیان کرد: اشیای کشف‌شده به دوره‌ی عصر آهن III و دوره‌ی فراهخامنشی تعلق دارند. دو نمونه‌ی بسیار ارزشمند نیز از دوره‌ی هخامنشی شناسایی شده‌اند که از سایت‌های مرتبط با این دوره، در گذشته فقط یک نمونه در سلطانیه شناسایی شده است.

 وی با بیان این که به نظر می‌رسد، این آثار در گورستانی متعلق به هزاره‌ی اول قبل از میلاد بودند، توضیح داد: بر اساس گفته‌های فردی که اشیا در خانه‌ی او کشف شدند، او هنگام کشاورزی به سنگی برخورد کرده و پس از جابه‌جا کردن آن، ظرف‌های سالمی را از داخل دو گور پیدا کرده است.

 آبیان افزود: این ظرف‌های سفالی که خاکستری با خمیره‌ی آجری و قرمز رنگ و پوشش صیقلی هستند، از نظر شکل متنوع‌اند و به‌زودی برای نمایش در موزه‌ی شهرستان ابهر آماده می‌شوند.

محل حفاری

 

منبع:ابهر نیوز